torsdag 4 oktober 2012

Allt jag inte vill ha

Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Det är ingen nyhet. Överallt omkring oss finns företag som gör sitt allra bästa för att få oss att förstå hur mycket vi verkligen behöver prylar eller tjänster som vi knappt ens visste fanns.

Likaväl som det finns forskning inom medicin, politik och religion så finns det forskning på vilken typ av marknadsföring och reklam som funkar bäst. Vad är det som får mig som konsument att vilja ha en viss vara så pass mycket att jag faktiskt inte kan motstå den? Exakt vad det är som triggar just mitt eget köpbehov vet jag faktiskt inte. Jag tycker om att gå i affärer och titta, men det är sällan jag köper något nytt. Vad jag däremot vet är att det är psykologi på hög nivå som driver reklambranschen. Det ligger på en nivå som för de flesta är något utanför medvetandet.

Det finns dock en annan sida av reklam och marknadsföring som i allra högsta grad ligger i mitt medvetande. Ett exempel på det är när den lokala morgontidningen vill vara "hygglig" och dela ut en del av sin tidning gratis till alla varje onsdag. Jag bor i en liten etta, vilket leder till att när tidningsbudet släpper ner tidningen i brevinkastet klockan tre på natten vaknar jag och tror att det är skottlossning utanför dörren. Jag måste alltså ringa ett samtal och avsäga mig deras hygglighet för att få nattro.

Ett annat exempel på marknadsföring som är näst intill omöjlig att undvika är alla värvare för diverse företag och organisationer som går omkring på stan. Jag tycker inte det är kul att kryssa mig fram längs gatan och säga att jag inte är intresserad för att sen skynda vidare så att de inte ska fortsätta med sina övertalningsförsök. För att fönstershoppa i lugn och ro småpratar jag i telefon. Sorgligt. En annan framgångsrik teknik är att göra som min lillasyster. Hon ser bara frågande ut och säger "No hablo Sueco" innan hon går vidare.

När jag skalar bort en del av allt det materiella som jag har omkring mig så inser jag att det är faktiskt ganska få prylar som jag verkligen behöver. Och även om jag kanske vill ha lite mer saker än de jag behöver för min omedelbara överlevnad så måste jag inte köpa nytt. Att köpa eller till och med byta begagnat är fantastiskt, och ger mycket mer tillfredsställelse än att köpa nya saker.

Det gäller att vara medveten som konsument. Medveten om att man blir påverkad av reklam, vare sig man vill eller inte. Det bästa jag kan göra är att tänka över mina val en extra gång och fråga mig vad jag får ut av att köpa den där prylen. Oftast är det inte mycket mer än ett hål i bankkontot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar