söndag 17 juni 2012

Bra journalistik

Eftersom jag (snart) är sjuksköterska och inte journalist så kan det verka som att jag är ute på lite djupt vatten när jag får för mig att kritisera två mycket synliga och respekterade journalister, men en intervju i morgonsoffan häromdagen gjorde mig lätt chockad.

De två jag tänker på är Malou von Sivers och Steffo Törnqvist. Jag börjar med Malou.

I programmet "Efter tio" bjuder hon relativt ofta in gäster med extraordinära livsöden. Det kan handla om både framgång och olycka. Människor som har lyckats bra med sina karriärer, människor med ovanligt mycket tur, talang eller skicklighet inom något område. Människor som har överlevt svåra sjukdomar mot alla odds, förlorat hela sin familj eller upplevt krig och våld. Det som gör mig något upprörd är Malous sätt att intervjua. Hon slänger ut påståenden åt höger och vänster. "Är det inte så att....." "Det måste vara så att....." "Det måste kännas....." "Och då kände du ju säkert......". Jag kan tillräckligt mycket om journalistik för att veta att påståenden i de allra flesta fall är no-no. Förvisso ska man som intervjuare vara välinformerad, men att lägga den i munnen på den man intervjuar är ju så fel. 

Så ja, då fick jag det sagt.... Vidare till Steffo Törnqvist.

I fredags var Martin Dahlin på besök för att reda ut Sveriges chanser mot England. Steffo inledde samtalet med: "Du har ju inte blivit tjock efter att du slutade som aktiv spelare till skillnad från några av dina gamla kollegor..." HALLÅ??? Jenny Strömstedt räddade det ögonblicket riktigt snyggt, men senare i samtalet frågade Steffo om ett eventuellt misslyckande skulle vara en törn i karriären för vissa spelare. Martin svarade med att han ville vända på det och sa att det snarare är en skjuts uppåt om det går bra för laget. Fair enough, men efter reklamen så påstod Steffo samma sak igen. "Ja men det måste ju ha konsekvenser för karriären om det går dåligt...." 

Stackars Martin Dahlin som hade åkt hem från varma Monaco till kalla Sverige och stigit upp i ottan för att bli utfrågad av ett stolpskott. Nästa gång, stanna i Monaco Martin. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar