onsdag 14 augusti 2013

Lycka(s) och (o)(miss)lycka(s) och sånt

En vill ju lyckas! Eller? För om en lyckas så är en ju lycklig. Det tänkte jag länge, men det har gått upp för mig att det inte är så. Om det var sant så hade ju alla överläkare, elitidrottare och popstjärnor varit lyckliga och det är inte sant. Jag har också tagit motsatsen för sanning. Om en misslyckas blir en olycklig och olycklig vill en ju inte vara.

I mitt liv har jag nästan uteslutande företagit mig saker som jag har varit säker eller nästan säker på att jag skulle klara av. Det beror på rädsla. Inte rädsla för att misslyckas, men för att misslyckandet ska göra mig olycklig.

Det paradoxala i det här är att om det är något jag verkligen har misslyckats med så är det att vara lycklig. Jag har sedan många år tillbaka tänkt att det är okej att vara lite låg ibland. Det är okej, men ibland blev ofta, blev för det mesta. Jag är väldigt duktig på att vara ynklig och eländig och tycka synd om mig själv. Jag har dessutom ett stundtals omättligt bekräftelsebehov och när det inte fylls upp utifrån ger jag mig själv ännu fler ursäkter att gå runt som en grå blöt filt.

J föreslog häromdagen att jag skulle borra ner en nagel i nagelbädden så att jag inte tänker så förbaskat mycket. Det var nog en god idé. Har inte testat än, men nästa gång jag känner demonerna komma över mig kanske jag ska testa. Det kommer bli så snyggt att gå runt med blodiga nagelband. Och ett fridfullt sinne. Jag kan driva med mina beteenden, vilket betyder att jag är medveten om dem, och det är positivt.

Jag undviker alltså att försöka bli lite lyckligare av rädsla för att misslyckas och bli olycklig. Det är inte så att jag är konstant olycklig. Absolut inte. Men jag måste verkligen försöka hitta lite lugn och trygghet i mig själv och inte lägga ansvaret för mitt välmående på andra. Jag avgör hur jag mår. Punkt.

Just nu läser jag "Att välja glädje" av Kay Pollak. Där lär jag mig att jag är helt och hållet ensam ansvarig för hur jag mår och hur jag väljer att reagera på hur andra människor behandlar mig.

Att jag lär mig att må bra i mig själv innebär inte bara just det, att jag mår bättre, utan det innebär också att jag har det lättare i mina relationer, för jag blir inte så beroende av bekräftelse från de jag har omkring mig. Det tar bort obalans och tillför trygghet och energi. JAG tillför trygghet och energi istället för att bara vänta på att få höra att jag är tillräcklig och älskvärd.

Det finns ju faktiskt inget att förlora i att försöka vara lycklig. Inte för mig i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar