torsdag 13 september 2012

Bästa medicinen mot grubbleri

I tisdags hade jag en dag ledigt från praktiken. Jag hade lite grubblerier i huvudet, och om jag inte tar itu med mina tankar kan de bli mig övermäktiga. Ett sätt att lugna sinnet är att sysselsätta händerna. Jag köpte ett fång blommor på torget och roade mig med att arrangera dem i små vaser runtom i min lilla lägenhet.


Jag tog också itu med syltkoket efter vår lyckosamma plommonskörd i söndags. Det är ett enkelt recept, men att fånga upp alla kärnor med sil och sked när sylten hade kokat färdigt var minst sagt tålamodsprövande. Etthundraåtta små små söta plommon var det i den gula sylten, och där med lika många kärnor. 

Resultaten blev i alla fall så gott att när jag skulle slicka av fingrarna efter allt kladd så bet jag mig i tummen. Det är sånt man får leva med. 


Efter plommonstöket gjorde jag köttfärssås till lasagne på kvällen och medans den puttrade tog jag mig till gymmet. 

Rätt som det var så hade en hel dag gått utan att grubblerierna hade tagit över och jag hade gjort både lasagne och sylt i processen. Det får man kalla en bra dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar